Olette ehkä huomanneet viimeaikoina katukuvassa vanhaan tyyliin tehtyjä tietoiskujulisteita. Iskulauseita painettuna värikkäille pohjille. Virkistän muistiasi, löydät julisteet täältä. Kyse on Suomen Vanhenpainliiton Kotirintama-kampanjasta. Kampanjasta, jonka tarkoitus - jos oikein ymmärsin - on valistaa arjen vaanivista vaaroista sekä aikuisia, että lapsia.
Mielestäni on melko söpöä kuinka naivisti Suomen Vanhempainliitto on lähtenyt ongelmaa taklaamaan. Otetaan esimerkiksi vaikka juliste, jonka iskulause kuuluu "Kuulut kotirintamaan. Pysäytä juopotteleva lapsi!" Niin, pysäytä häiriökäyttäytyminen ennen kuin se pääse riistäytymään käsistä. Toisin sanoen, jos näet alle kahdeksantoista vuotiaan kädessä alkoholituotteita, on kansalaisvelvollisuutesi ottaa se häneltä pois. Ongelma ratkaistu, eikö? Ehkä ei, taklataanko tässä nyt kuitenkin oiretta, eikä aiheuttajaa?
Samaa sanoisin Kotirintama-kampanjan muistakin tempauksista. Kertaan vielä loputkin iskulauseet. "Ulkonaliikkumiskielto alaikäisille!" Ratkaisu: Kehoita lasta menemään kotiin. "Kuulut kotirintamaan. Varo valhetta!" Ratkaisu: Älä usko valehtelevaa lastasi. Ja oma henkilökohtainen suosikkini: "Tarkkaile lähiympäristöäsi: Asuuko perheessäsi viinatrokari?" Ratkaisu: Ilmianna poliisille alkoholia lapsilleen ostava vanhempi.
En tiedä millä tavoin Suomen Vanhempainliitto on kampanjansa järkeillyt. Ehkä perinteisellä vanhemman logiikalla. "Ei meissä ole mitään vikaa. Ongelma on lapsessa, hänen opettajissaan, hänen kavereissaan ja ennen kaikkea hänen kavereidensa vanhemmissa." Ja kuka ongelman ratkaisee? No en minä ainakaan, annetaan kotirintaman hoitaa.
Jos kotirintama ei onnistu, on lapsen ongelmakäyttäytyminen nyt osin myös heidän vikansa. On helpompi osoittaa sormella kuin katsoa peiliin. Mietitäänkö hetki miksi lapsi viettää illalla aikaa kodin ulkopuolella. Kenties siksi, että hän ei viihdy kodissa? Eikai. Tai miksi lapsi valehtelee. Ehkä siksi, että häntä pelottaa kertoa totuus? Eihän se nyt voi olla.
Ja pitäisikö viinaa lapsille ostava vanhempi oikeasti ilmiantaa poliiseille, vai olisko järkevämpikin tapa menetellä. Tottakai lapselle alkoholin ostaminen on aivan naurettavan idioottimaista toimintaa, mutta poliiseille ilmiantaminen tarkoittaa sosiaaliviranomaisten puuttumista peliin. Sosiaaliviranomaisten mukaantulo voi helposti tehdä huomattavasti suuremman vahingon, kuin muutama laiton viinaleka.
Minulla on viimeisestä jonkin verran henkilökohtaista kokemusta. Kun olin 13-vuotias, erään kaverini äidillä oli tapana hankkia meille alkoholia. Se oli väärin ja jälkikäteen ajateltuna aika pöyristyttävää, MUTTA heidän perheensä oli muuten ehjä ja väkivallaton. Rahaa oli ja töissä käytiin. Ongelmia toki oli. Yksinhuoltajaäiti ja rankasti kapinoiva tytär, mutta perhe pysyi kasassa ja viimeisimmän tiedon mukaan kaikki on edelleen ihan ookoosti. Ainakin pääpiirteisesti. Mitenköhän, jos soppaan olisi heitetty poliisit ja sosiaaliviranomaiset.
Tiedän kyllä, kyseiset julisteet ovat vain kampanjan terävin kärki. Luin hieman tarkemmin kampanjan tavotteista nettisivuilta ja aatteet julisteiden takana ovat hyviä. Julisteilla ollaan varmasti haluttu provosoida ja herättää paljon huomiota. Siinä ollaan myös onnistuttu. Mielestäni on kuitenkin tärkeää muistaa, että tavalliset itseni kaltaiset tallaajat eivät tiedä kampanjan taustoista mitään ja mainokset ovat ainoa näkyvä osa kamapanjasta. Tällä hetkellä, nykyisessä muodossaan kampanjan pointti menee täysin ohi kohteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti